fredag 25 september 2015

Vecka 39

Denna vecka har präglats av att förberedelse inför utvecklingssamtalet. Eleverna har själv fått bedöma sig hur det går i skrivning, läsning, matematik och övriga ämnen. Detta är ett tidskrävande arbete. Så i veckan har det varit stort fokus på detta. Detta har medfört att en del lektioner har eleverna fått arbeta mer självständigt än vanligtvis. 
Vi har trots detta försökt bli klara med kapitlet i matematik, tal över 1000 och negativa tal. Vi har arbetat med Palle böckerna samt introducerat läsloggar för eleverna. Eleverna fick skriva en läslogg på frågan från boken om "Rödluvan och vargen", - Är Rödluvan lydig eller olydig? Efter att de skrivit ner sina egna tankar fick de diskutera i grupper på fyra. Mycket intressant. 

I torsdags var det dags med Trollsjöloppet. När vi kom fram till Trollsjön fick eleverna och jag en glad överraskning, Else på besök. Vi hade tur och fick ett perfekt väder att springa i, efter lunchen i Trollsjön gick vi vidare till Husarängen och avslutade med fri lek och bollspel.





Bilder från Trollsjöloppet







Bilder från fredagens disco


Nästa vecka är en helt vanlig vecka. Jag kommer att börja med utvecklingssamtalen, ni som inte skrivit upp er gör det snarast. 
Enligt väderprognoserna får vi en helg med bra väder. Så sitt inte inne hela helgen utan gå ut och njut av höstsolen. 
Ha en skön helg!

fredag 18 september 2015

Vecka 38

Denna vecka avslutade vi med en skön dag i skogen, "Årsdag i skogen". Vi åkte tillsammans med åk 2. Vi startade med att sjunga och hurra för skogen, därefter var eleverna indelade i grupper och gick runt till olika aktiviteter. En av aktiviteterna idag var att träffa en jägare. Han berättade och visade upp olika skinn och horn från djur.


I veckan har vi haft textsamtal om boken "Rödluvan och vargen", skrivit egna texter samt avslutat arbetsområdet rymden. Detta avslutades med forskning inom arbetsområdet rymden som sedan redovisades. 




Eleverna har även arbetat vidare med negativa tal. Finns det tal under noll?

Nästa vecka är det dags för Trollsjöloppet på torsdagen. Föräldrasamrådet är på onsdag, så har ni funderingar på saker som gäller skolan (ej klassen) så kontakta Filips mamma, Antonija. Vi skulle i klassen behöva ha en förälder i reserv om Antonija inte kan gå på samrådet. Vid intresse så kontakta mig då.
Njut av en härlig hösthelg!
Åsa










söndag 13 september 2015

Vecka 37

Denna vecka har vi arbetat med ett nytt kapitel i Pixel. Vi har gått igenom målen så att alla ska vet vad det är de ska lära sig och vad som förväntas av dem. Nu ska man addera och subtrahera med stora tal, upp till 1000, samt negativa tal. Vi har repeterat geometriska former. Dessa kommer eleverna att få hem i läxa under nästa vecka. 

Vi är nästan klara med vårt arbete om rymden, i veckan har vi tittat på rymdfärjor, Christer Fuglesang samt roliga experiment i tyngdlöshet. Nästa vecka avslutar vi med att fördjupa oss i något som man vill veta mer om. Eleverna har även tränat på att argumentation i ämnet, "Kan det finnas liv ute i rymden".

I veckan har vi påbörjat vår traditionsbok, läst upp våra rymdberättelser och lyssnat på högläsning. Vi läser nästa bok om Uffe Varulv, Silvertand. Till detta fick eleverna rita  sina inre bilder efter texten i boken. 


Nästa vecka är det studiedag på onsdag och på fredagen åker vi till Skogen med åk 2 då det är Årsdag i skogen.

Föräldramöte är på torsdagen och då får ni som kommer förtur att skriva upp er på utvecklingssamtalstider. 
Bilder från veckan











lördag 5 september 2015

Vecka 36

Ännu en skolvecka avklarad, även denna i rasande fart! Nyss var det måndag, och nu har det redan blivit fredag. Men, tiden går fort när man har roligt!
Denna vecka har vi jobbat med repetition i matematik. Vi gör en sammanställning av moment i Pixelboken 2B. Detta för att kunna se vilka moment som behöver tränas mer. Detta kommer även vara ett underlag på utvecklingssamtalet. Svårast verkar klockan och digitaltid vara samt att omvandla meter + centimeter till bara centimeter. Många har även förträngt namnen på de geometriska formerna, så detta kommer repeteras igen! Nästa vecka går vi vidare i Pixelboken och då kommer vi arbeta med fyrsiffriga- och negativa tal.
Vi har skrivit klart våra rymdberättelser, och dessa kommer vi läsa för varandra under nästa vecka.
Vi har arbetat med meteoriter och kometer, mycket spännande och fascinerande! Faktatexten har eleverna fått skriva i par utifrån stödord denna gången. Detta klar de mycket bra, de behöver bara träna på ordningen på fakta i texten. Vi har haft som mål att själv kunna skriva en faktatext.

På engelskan läste vi en storbok, "On the farm". Jag pratar bara engelska på lektionerna. Detta skapade först viss frustration, men nu vet alla vad som gäller och med hjälp av kroppsspråk och varandra så har denna frustration nu lagt sig.

Veckan avslutades i skogen. Åskan mullrade på avstånd, men vi fick till en trevlig kräftskiva! Vi kommer att uppmärksamma våra traditioner under hela trean, och kräftskiva var den första. VI hade pratat om och tittat på film om kräftor och kräftskiva i skolan. Vi ordnade med en liten kräftskiva i skogen. Vi skalade kräftan, åt den med bröd, sjöng en liten visa. Fina kräfthattar tillverkade vi på torsdagen!

Nästa vecka blir en "vanlig" vecka, nu med läsläxa måndag till måndag, glöm inte den!
Föräldramöte är planerat till torsdagen den 17/9. Kallelse kommer.
Föräldrasamrådet är onsdagen den 23/9. 
Ha en skön helg!




lördag 29 augusti 2015

Vecka 35

I måndags så var eleverna på sin första slöjdlektion. För syslöjden blev det lite kort eftersom vi skulle fotograferas mitt i. Nytt för denna terminen är att vi har två rastpedagoger som har aktiviteter på rasterna. Detta är uppskattat av eleverna. Detta är en del av skolans mål att minska konflikter med ett meningsfullt innehåll på rasterna.



Vi har börjat i vår nya pixelbok. Där vi arbetar med koordinatsystem, att kunna sätta ut och avläsa koordinator i ett rutnät.

 



I svenska håller de flesta på med att skriva en rymdberättelse som koppling till vårt No/So ämne rymden. Vi har haft textsamtal och börjat att läsa Palleböckerna. Detta är ett pararbete där man läser vars en sida tills boken är slut och därefter arbetar med ett arbetsblad. Detta tyckte eleverna var roligt. Eleverna kommer att börja med läsläxa nästa vecka. De har lånat böcker på biblioteket som de ska läsa för er där hemma. Ni ska som innan fylla i ett läskort. Vi kommer längre fram i höst att arbeta med läsgrupper igen.

Vi arbetar på med rymden och har snart blivit klara med stjärnorna. Vi har sett film, samtalat, sjungit och målat om stjärnorna. Vi håller just nu på att se vilket stjärntecken eleverna har.

Om fredagar tittar vi nu på lilla aktuellt och diskuterar vad de tagit upp i programmet.

Nästa vecka ska vi åka till skogen på fredagen. En påminnelse om regnkläder, i veckan när det kom ett ösregn så hade tyvärr inte alla regnkläder. Detta behövs nu då vi går mot höst. Barnen är ute på alla raster och behöver kunna klä sig efter väder.
Ha en skön helg i solen/
Åsa

lördag 22 augusti 2015

Första veckan

Jag blir så glad när jag ser dig! Så startade vi terminen med härlig sång på Kullen, där alla klasser hälsades välkomna till skolan. Därtill glädjen att åter få träffa alla kamrater efter ett långt sommarlov, och viljan och energin till att arbeta i klassrummet. Fredagskänslan är bara lycka! Vilken fantastisk uppstartsvecka vi haft! Då menar jag inte bara vädret, utan allt!  



Vi har arbetat med tema glass, vilket var väldigt passande, då alla ätit glass under sommaren. Konstigt vore väl annat! Vi ritade en glass, löste matteproblem med glass och skrev om sommaren. Frågan var hur många glassar vi i gruppen ätit tillsammans under hela sommarlovet. Det var klurigt, men vi kom fram till att man kan ju inte få fram ett helt rätt svar, utan det blir på ett ungefär. Vad behövde man då veta? Vi gick till oss själva, hur många glassar har jag ätit? Hur långt är sommar lovet? 

Vi har repeterat rymden och kommer att arbeta vidare i rymden nu sista veckorna som kommer. Isak i klass 3C har visat oss olika sädesslag, mycket lärorikt, det tackar vi för!

Nytt i tredje klass är att man har slöjd. Eleverna har en termin sy- och en termin träslöjd. Nu på måndag drar slöjden igång. Heatsimet börjar på tisdag och de elever som ska gå med där ska vara på skolan redan klockan 7.40. Denna veckan ska man ha ombyte med till idrotten. Tänk på att den är utomhus och skorna blir oftast blöta. Påminner även om fotografering på måndag.

Ha en skön helg!
Åsa

söndag 14 juni 2015

Glad sommar

Vilken härlig sista vecka vi haft! Sol och sommarkänsla, precis som det ska vara i junimånad.

Detta läsår har gått nästan väldigt fort, nu är det snart dags att bli treor. Var har tiden tagit vägen? Trean kommer bli i ett nytt klassrum i andra ändan av huset och bara det gör det hela ännu lite mer spännande!
Jag vill tacka er alla för ett gott samarbete under året som gått och önskar er alla en underbar sommar! Vi ses den 18.e augusti kl 8.00 i vårt nya klassrum.


Gå ut och njut av sommaren 
önskar
Åsa & Ingrid