torsdag 19 februari 2015

Sportlov


Bildresultat för sportlov

Hoppas ni alla njuter av ett skönt lov.

I veckan har vi arbetat vidare med världsreligionerna och är nu framme vid judendomen. Vi har gjort klart våra februaribilder och i engelskan har vi tränat på färgerna. Pixelboken är klar bara lite rättning kvar så snart är en ny bok är på ingång.
Vi avslutade fredagens sista lektion tillsammans alla i åk 2. Vi dansade Sid dansen, dansade afrodans och hade en samarbetsövning. Skön avslutning innan lovet.
Vi kommer att ha en elev från Bergaskolan som praktikant under våren. Han börjar vecka 9. I veckan efter lovet har jag de sista utvecklingssamtalen.

Ha ett fortsatt skönt lov önskar Åsa & Ingrid

söndag 8 februari 2015

Vecka 6

Vi är nu i gång med utvecklingssamtalen. Det är trevligt att träffa eleverna med föräldrar. Ni som ännu inte bokat en tid gör det inom det snaraste. Lappen hänger utan för klassrummet.

Vi har i veckan talat om hinduismen, fortsatt med division, haft en skrivuppgift, målat moskéer, februaribild samt haft engelska, musik och varit på bian.

Nästa vecka fortsätter vi med judendomen, börjar vårt sista Pixelkapitel om symmetri samt kommer ha ännu några lektioner med Sandvargen då vi tränar läsförståelse.

Läsläxan är det en del som glömmer. Just nu är det skönlitteratur, men inom kort kommer vi starta upp läsläxa i form av olika läsgrupper. När det gäller rättstavningen så är barnen jätteduktiga, men några behöver mer stöd hemifrån. Jag vill att du som förälder signerar när du och ditt barn tillsammans gått igenom meningarna. Detta är ett led i att kunna förbättra sina texter genom att gå tillbaka och rätta och ändra.

Vi går till skolbiblioteket på torsdag, vilket ger möjlighet att lämna och låna böcker. Påminner än en gång om att fritids har planeringsdag fredagen den 13/2, skola som vanligt. 

Bilder från veckan 




fredag 30 januari 2015

Vecka 5

Nu är det dags med utvecklingssamtal. Glöm inte att komma inom och skriva upp er på listan. Inför samtalen har vi i veckan tittat på elevernas individuella mål, hur har det gått? Detta har inneburit att vi har arbetat med målpass. Detta är också ett sätt att göra eleverna medvetna om sitt lärande, vilka mål ska de nå.
Vi har i religionen arbetat vidare med Islam. Vi kopplar även förmågorna till vårt arbete med nya ord och begrepp inom Islam. Vi hade förmånen att två elever från 2C kom in och visade en bönematta och berättade lite mer för oss.

Vi har fortsatt med division i matematiken.
I svenskan har vi arbetat med en text Sandvargen. Detta ingår i projektet som vi har tillsammans i åk 1-3. Vi har bearbetat texten genom att bland annat parläsa, hitta nya ord, vi plockade tillsammans ut huvudpersoner, plats, problem och så vidare. Detta för att se hur en text är uppbyggd. Denna texten kommer vi att fortsätta arbeta med nästa vecka. Då eleverna få svara på frågor som ligger på ytan, under ytan och på djupet. Målen för lektionerna är: Diskutera och förklara vad du tänker och tycker. Förstå och tolka texten.  I skolan idag arbetar man mycket med olika förmågor. Kom gärna in och titta på vår förmågevägg när ni har möjlighet.

Vi fick en mycket djup diskussion när jag läst texten första gången. Flickan Zackarina undrade vad hon var innan hon kom i mammas mage. Detta ledde till samtal om både himmel, livet efter döden. Många barn i klassen tror att man föds igen, om man inte blir kvar i himlen. Det finns även en satans

figur som man kan hamna hos enligt en del elever. Det var som ni förstår en mycket djup diskussion. Hoppas era barn har pratat och funderat vidare hemma.

Lite bilder från veckan







Nästa vecka kommer vi att gå på bio på fredagen så det blir ingen idrott då. Ingen har väl missat att fritids är stängt fredagen den 13/2 (rätt denna gången) men skola som vanligt klockan 8.00-13.00.
Ha en skön helg

fredag 23 januari 2015

Vecka 4

Tiden rusar fram och det är bara tre veckor tills sportlovet. Tänk på att fritids har en utbildningsdag fredagen den 13/2 då fritids har stängt, men skoldagen är som vanligt mellan klockan 8.00 - 13.00.
Om någon möjligtvis har missat det så är Ingrid knuten mest till denna klassen. Detta är till en stor fördel för oss, hon känner barnen och har dem både i skolan och fritids. Om ni någon gång undrar över något kan ni även fråga Ingrid. Ingrid blev resurs i klassen tidigt i höstas och är hos oss alla dagar.

I veckan har vi arbetat med kristendomen. Vi gör en gemensam tankekarta där vi tar upp några begrepp som står för religionen vi arbetar med. Detta kan vara t.ex helig bok, samlingsplats och symbol. Detta kommer vi att använda för att kunna jämföra de olika religionerna. Till varje religion har vi en bilduppgift. Denna veckan var det ett kors.

Vi har direkt efter multiplikation startat med division. Detta var inte lika lätt. Vi kommer att fortsätta arbeta med detta nästa vecka. I svenskan har vi en ny högläsningsbok "Ossians ovanliga nanny" av Ylva Karlssson. Vi har även i svenskan skrivit en text som är kopplad till religionen. Idag hade vi även vårt första rättstavnings test. Vi kommer att fortsätta ha en rättstavningsläxa framöver.

Nästa vecka händer inget ovanligt. Vi är inne i rutinerna nu, idrott onsdagar och fredagar. Vi har rättstavningen från måndag till fredag och läsläxa till onsdag. Fortsätt träna på 3 och 4 hopp i matematiken.
Tyvärr inga bilder denna veckan.

Ha en skön helg!
Önskar Åsa och Ingrid

lördag 17 januari 2015

Vecka 3

Tiden går fort när man har roligt. Denna vecka känns just nu som att igår var det måndag och så var det fredag igen. Vi har fyllt veckan med roliga saker, så det är nog därför tiden flugit iväg.

Vi har startat upp vårt nya tema på SO:n, världsreligionerna. LPP:n är inklistrad i Lärande boken och noga igenomgången. Det är viktigt att alla vet vad det är som förväntas av dem och varför. Svåra ord och begrepp togs upp till diskussion,  t ex: mångfald i samhället - vad betyder det? Vi tittade även på en film om vad religion egentligen var och fick lite kort information om några av de största religionerna i vår närmijö. Arbetet kommer löpa på till sportlovet.

I Pixel har vi denna vecka börjat på multiplikation med att räkna upprepad addition. Det känns som det har fungerat bra och nästan alla verkar ha klarat kapitlet utan större problem. Jag har hela veckan tryck på vikten av att kunna 2, 3, 4 och 5 hopp. Alltså, att kunna ramsräkna 2,4,6,8,10,12 osv. 




Vi har även i fredags gått runt och tittat på elevernas arbete i forskning som de gjort på elevens val förra terminen. Det är nu halva klassen som haft forskning och efter att de hört sin kamrater var de riktigt sugna på att forska själva. 



Nästa vecka kommer vi börja med rättstavning. Läxan blir från måndag till fredag. Orden är 8 stycken varav 5 är tagna från en lista över de mest frekventa orden och 3 kommer från aktuellt tema i skolan, just nu religionen. Orden skrivs in i T-boken i skolan, kommer hem och då skriver man meningar med orden i samma bok. Du som förälder signerar boken för att visa att du varit med och stöttat eller rättat meningarna. Orden tränar man att stava hemma under veckan. På fredagen har vi läxförhör i skolan.  Information finns även i T-boken som kommer hem på måndag.
Läxa nästa vecka blir även att träna 2-, 3, 4- och 5hopp. Alltså, att kunna ramsräkna 2,4,6,8,10,12 osv. Vi tränar även detta i skolan. Denna träning kommer underlätta vidare arbete med multiplikation.

Ha en fortsatt skön helg!

måndag 22 december 2014

Vecka 51

Tack för denna terminen!
Tiden har gått allt för fort, nu är vi halvvägs på vår vandring tillsammans, känns konstigt att tänka så! Ser fram emot en ny termin med nya friska krafter. Se till att vila, ha tråkigt, mysa, leka, läsa och njuta ordentligt nu på ledigheten! Släpp lite på alla måsten och bara var tillsammans, det är väl lite det som är jul eller hur?

Vi har i veckan avslutat och arbetat klart. Vi har avslutat arbetsområde kroppen. Jag har suttit med en del barn och diskuterat deras självbedömningar i lärandeboken, för att ge dem feedback på deras eget lärande. Efter jul kommer jag att fortsätta med resten av klassen. Vi avslutade veckan med att allihop tillsammans städa lådor och klassrum. 

Klass 2A är en så trevlig klass, snackiga, vetgiriga och arbetsvilliga. När vi är i väg så vet de hur man ska uppföra sig. Jag är en så stolt fröken till dessa underbara elever!

Nästa termin börjar måndagen den 12 januari kl 8.00.
Simningen är avslutad och idrotten startar onsdagen den 14 januari och
idrott som vanligt på fredagar. Läsläxa till onsdagar.

Jag, Ingrid och Else tackar för denna terminen.
Avslutar med lite bilder från skogen och vår avslutning.

God Jul och Gott Nytt År!

Vi löste mattekluringar tillsammans i små grupper.

Tomten som pyntat?!

Avslutning på torget.

Jesusbarnet kom tillsammans med Josef och Maria.

söndag 14 december 2014

Vecka 50

Denna vecka har vi varit iväg på många vandringar till olika evenemang! Måndagen började med en tur till Bian. Där fick vi träffa författaren Måns Gahrton. Han berättade att han hade världens bästa yrke och gav oss många bra tips på hur man skriver en bra berättelse. Vi fick även veta att man kan göra serier även om man inte kan rita! Låter det konstigt? Låt ert barn berätta så ska ni få höra.

Kan man inte rita får man skriva.

Alla kan rita vackra prinsessor!

På tisdagen bakade vi en lussebulle som vi kommer att mumsa på på avslutningsdagen. Under tiden var det arbete i Pixelboken. Vi kommer nu inte gå vidare utan det är rätta och bli klar med kapitlet som gäller. Det kan hända att Pixelboken kommer hem under nästa vecka om tiden inte räcker i skolan.

Vi har nu avslutat Mio min Mio med en självbedömning, har jag klarat målen som stod i LPP:n? Alla har inte blivit godkända, och det är något som vi måste jobba vidare med i skola under nästa vecka. Det svåraste momentet var att kunna använda nya ord och sätta in dem i en mening. Det får många träna mer på.
Kroppen har också utvärderats till viss del. Vi startade arbetet med att fylla i vilka kroppsdelar vi kunde. Nu fick vi fylla på med det som vi nu lärt oss och nu skrevs det en massa nya kroppsdelar och ritades till inre organ! Kul att se! Har man moment som man behöver träna mer på kommer det hem under nästa vecka.

Årets luciatåg var lika stämningsfullt som vanligt och vi fick en härlig promenad till Medborgarhuset.




På måndag är det sista gången vi går och simmar. Ni kommer att få hem en lapp vilka märken barnen klarat som ni kan köpa på badet och om de nått målen att simma 150 meter bröstsim och 50 meter ryggsim i ett sträck. De elever som inte klarat av detta kommer att få gå på heatsim i tredje klass. Vi kommer att ha idrott på onsdagar och fredagar nästa termin.
I veckan som kommer blir det till att arbeta klart, pyssla, åka till skogen och städa. Skogsturen blir på tisdag, kom ihåg kläder efter väder, sittunderlag, vattenflaska samt extrakläder som allt ska packas i en ryggsäck.
Avslutningsdagen är lite kortare än vanligt, 8-11. Sedan är det fritids för er som anmält det.

Vill även informera om att Norrevångsskolans 5:a är med bland de sista i tävlingen "Vi i Femman". Så bra jobbat! Vi håller alla tummar att de ska gå hela vägen!

Ha en skön söndag!