lördag 26 april 2014

Vecka 17

Våren har verkligen kommit och barnen kan springa ut på rast utan överdragsbyxor, härligt. Vi har börjat på ett nytt kapitel som handlar om symmetri i pixelboken. I svenskan har barnen arbetat vidare med bokstaven Yy. Snart är vi klara med hela alfabetet. Barnen har även fått skriva om sitt påsklov. Vi såg på näst sista kapitlet av bokstavslandet i fredag, en mycket uppskattad serie. 
I torsdag var vi i skolskogen. Där gick vi till dammen för att håva efter grodyngel eller andra insekter. Vi skulle även titta på vitsipporna, andra insekter och spindeldjur. Vi hade tur och fann ägg från paddor istället för grodor. Om ni undrar så fråga barnen om skillnaden på ägg från grodor eller paddor. Vi fick även håva efter en sko i ett dike. 
Nästa vecka går vi endast i skolan måndag till onsdag. Sen är det lov. 
Den 14 maj har vi en trevlig utflykt, då vi ska vandra på Skåneleden mellan Ålabodarna och Rydebäck. Den dagen beräknar vi inte vara hemma förrän klockan 15.00, så en lite längre skoldag då. 

Bilder från skogen 





Paddägg

Är insektens prickar symmetriska

Var finns skon 
Njut av det fina vädret och ha en skön helg.

måndag 21 april 2014

Påsklovet är över



Jag hoppas att ni haft ett skönt påsklov. Vi börjar med två korta veckor och det är bara 8 veckor till sommarlovet.
I veckan som kommer ska vi åka till skolskogen på torsdag. 
Veckan innan lovet har vi pratat om varför vi firar påsk. Vi avslutade veckan med att se en film om Jesus, vilket väckte många funderingar.  Vi har även fortsatt att prata om vad som sker på våren och då studerade vi grodan lite närmare. Vi hoppas att det finns några grodor i skolskogen så vi kan följa upp arbetet där. 

Fika som avslutning på påsktemadagen. 

söndag 6 april 2014

Vecka 14





Denna veckan har rusat fram i ett högt tempo. Vi har varit på skolbiblioteket och lånat nya böcker. En lådbok och en bok att läsa hemma om man ville. Barnen bara längtar efter att få läsa sin bok. Vi  gick till Bredablick och deltog på hela skolan sjunger. I fredags besökte vi Medborgarhuset för att titta på kulturskolans dansshow.
Trots en intensiv vecka har vi även hunnit med att arbeta en hel del. I svenskan har vi  haft bokrecensioner innan biblioteksbesöket samt betat av ännu en bokstav i alfabetet, Öö. Vi har arbetat vidare med subtraktion upp till 100 i matematiken samt träning av klockan hel och halv timme. Vi har även fortsatt prata om våren och sett en film om grodan, detta arbete kommer att fortsätta nästa vecka.
I tisdags den första april lyckades jag lura barnen ordentligt. Jag sa att skolsköterskan skulle komma och titta på deras fötter för att se hur ånga barn som hade fotsvamp eller vårtor, men April April...


Nästa vecka är sista veckan innan påsklovet så kommer vi att ha utedag på måndag istället för torsdag. Vi ska gå och titta på en film på biografen. Då serveras det pastasallad så barnen behöver ha en burk med lock med sig att ta maten i. Vi kommer troligtvis att vara lite sena tillbaka  på skolan beräknar kl. 13.15.
På torsdag kommer vi ha en påsktema dag tillsammans med förskoleklasserna.
Lite bilder från veckan.
Bokrecensioner 



Hela skolan sjunger


 Dansshow


En liten påminnelse, när man hämtar barnen efter skolan men har fritidstid enligt schema så glöm ej att meddela fritids. Det finns också en oskriven regel vid inbjudningar till kalas. Det är bara vid de tillfällen när man bjuder hela sin klass på kalas som inbjudningskorten delas ut i skolan. 

söndag 30 mars 2014

Veckan 13

I veckan har vi fortsatt att träna på "koala-metoden". Caroline har haft klassen och introducerat skrivandet med början, hinder och mål. Barnen fick skriva en Koala berättelse tillsammans med en kompis. Vi har arbetat med bokstaven Cc. I matematiken har vi förutom i pixelboken arbetat med likhetstecknets betydelse. Alltid lika mycket på båda sidorna.





I torsdags gick vi till slingan vid Husarängen och barnen fick gå en tipspromenad. 




Fredag 4/4 går vi till Medborgarhuset och ser på Kulturskolans dansuppvisning! Detta innebär att det inte är någon idrott.Vi är tillbaka på skolan till lunch.
Måndag 7/4 är det skolbio. Vi tar med mat från skolan, barnen behöver en matlåda med tätt lock! De kommer få mat med sig på morgonen som de bär i sin skolväska.
Torsdag 10/4 har vi påsktemadag med Förskoleklasserna.


söndag 23 mars 2014

Vecka 12

Tack till ett trevligt föräldramöte. Jag har löst det akuta behovet av fotbollar, men det behövs alltid fler.


 En vecka lite kortare än vanligt på grund av studiedagen i måndags. Vi har i matematiken fortsatt att träna med klockan, men även påbörjat kapitlet subtraktion 0-100. Bokstaven vi fortsatt med är Pp. Barnen har även skrivit om sig själva om framtiden, 30 år framåt. Intressant!




Vi har startat ett nytt projekt, koala-metoden i hela F-3 som ett sätt att hantera konflikter. Detta sker i tre steg: 1. Lägg av, 2. Strunta, 3. Gå. Barnen fick öva på mig och sedan med varandra. Barnen kan få en koala på sin bänk om man klarar av en rast utan konflikter eller med koala-metoden.


Cover art

söndag 16 mars 2014

Vecka 11





Veckan rullade på som vanlig med två praoelever till hjälp i våra ettor. De fick hjälpa till med att filma som ska visas på föräldramötet. Vi har arbetat i Pixel och med en ny bokstav. I pixel arbetade vi med kapitlet om tid och har börjat träna på klockan, hela och halva timmar. Vi har även pratat om hur lång tid olika saker tar, lite tidsuppfattning. För vissa barn tar allt 3 sekunder medan andra kan se att vissa saker tar timmar, andra minuter och vissa saker tar sekunder. Inte alltid så lätt!  Veckans bokstav var D d.

Fredagen avslutades med mattedag, Pi-dagen. Mycket lyckat och roligt! Ute fick man prova på suduko samt mäta olika saker med metersnöre. Inne fick man veta vad Pi är för något samt höra historien om en kejsare i Kina som kom på tangrampusslet. Och tänk, han hade lämnat tangram till oss alla så det var bara att pussla på! Kul och utmanande.





måndag 10 mars 2014

Studiedag den 17 mars

OBS OBS
På måndag är det en studiedag då både skola och fritids är stängda.