lördag 18 april 2015

Vecka 16

En dag i ekens magiska världTisdagen var en fantastisk dag då vi fick följa med in i ekens magiska värld. Vi blev hämtade med buss och körda till Fulltofta. Där möttes vi av vägvisaren som guidades oss igenom äventyret. Vi fick symbolen sol att följa. Innan vi fick komma in i den magiska världen skulle vi gå igenom en portal. Först fick vi kunskapsuppdrag att utföra av urmoder Ek.
Vi fick först träffa Ellen som stod för hotellen EK, en levande ek och ett dött ekträd. Där fick vi uppdragen att placera ut var i eken djuren hade sina rum. Den andra vi fick träffa var Elvira Ekollon, hon var först inte nöjd  med att vi kom och hälsade på henne. Där var uppdraget att med hjälp av stora pusselbitar  bygga ekblad. Det tredje som vi träffade på var Emil Ekoxe, han hade väldigt bråttom att träffa sin kärlek (fråga barnen varför han hade så bråttom att finna sin kärlek). Uppdraget vi utförde där var med samarbete kunna tänka ut hur man kunde förflytta ett långt rep från ena sidan till andra utan att själv gå runt. Den sista vi träffade var Orre Ekorre. Han berättade historien om eken i Sverige. Så klart klarade vi alla kunskapsuppdragen och fick till sist träffa Urmoder EK. Vi fick av henne en ek som vi skulle plantera. Därefter åkte vi iväg och tillsammans planterade eken. Vår ek finns vid vägen upp till Fulltofta naturcentrum och är planterad vid stolpe 6. Därefter var det dags med korvgrillning och fri lek. Vi hade en helt underbar dag men kall. Inga bilder fick tas eftersom denna utflykt ska vara hemlig även för fler klasser i framtiden.






Vi har i veckan haft våra läsgrupper som vanligt, de har den sista läxan i denna boken till onsdag. Barnen kommer att få nya böcker att läsa i sina grupper. I matematiken har vi startat på kapitlet geometri. Det mesta är repetition och förhoppningsvis sitter de flesta begrepp såsom rektangel, kvadrat, kub, klot och rätblock m.m. Där ska barnen nu kunna räkna sidytor, kanter och hörn på de olika geometriska figurerna. Vi tränar även på vinklar: rät, trubbig och spetsig vinkel. Vi har denna veckan pratat om solen i rymden, de har fått göra solen som bilduppgift med svampteknik. Vi har även i bild gjort vitsippan som månadsbild i april.






Nästa vecka börjar vi måndagen med en skogstur till skolskogen. Kanske inte lika magisk som Fulltofta men lärorikt. Läxan nästa vecka är en skrivuppgift att skriva om vårt äventyr "Den magiska eken". Vill påminna om att det är föräldra- samråd på onsdag, så har ni några övergripande frågor angående skolverksamheten så kontakta Filips mamma Antonija.
Jag och Ingrid önskar er en skön helg, njut av solen.

lördag 11 april 2015

vecka 15

Veckan gick snabbt eftersom det var en kort vecka. Vi började veckan med att barnen fick skriva om påsklovet i sina "dagböcker", därefter läsa upp det de skrivit. I matematiken har vi börjat på ett nytt kapitel som handlar om avrundning. Detta upplever jag att barnen har lätt för och tycker att det är roligt.

Vi arbetar vidare med rymden och har denna vecka
pratat om solsystemet. Vi har sett på film, läst och skrivit en faktatext om solsystemet. Detta ska sedan klistras in i deras rymdbok. Jag har förstått på barnen att det är ett arbetsområde de gillar och som pratas om hemma. Kul!

I fredag pratade vi om familjen på engelskan. Detta följdes upp men att skriva in i deras arbetsbok. Vi hade även den sista lektionen med elevens val. Eleverna har nu varit på alla de fyra olika aktiviteterna såsom forskning, Ipad, rörelse och matematik. Deras akvarium som de gjort på matematiken hänger uppe ute i korridoren, det gör även bilder, böcker och affischer från forskningen. Passa på att titta och läs någon dag.

Nästa vecka kommer vi att åka på utflykt till Fulltofta som ni fått information om. Tänk på att barnen slutar senare än vanligt. Eleverna har ingen rättstavning nästa vecka istället kommer de få läxa på rymden.

I veckan blev barnen mycket intresserade av bokstäverna i det arabiska språket. Wallid (modersmålslärare) skrev barnens namn på arabiska.


Njut nu av solen i helgen!

måndag 6 april 2015

Påsklov

Jag hoppas att alla har njutit av ett skönt påsklov och laddat batterierna. Nu ser det ut som att våren kommit trots det har varit ett riktigt aprilväder i påsk.
I veckan innan påsk blev det en hel del jobba-färdigt uppgifter samt lite påskpyssel.
Vill tacka de föräldrar som kom på föräldramötet. Det kom upp ett trevligt förslag att alla barn med familjer skulle träffas för lite samkväm i slutet av maj, kommer mer info senare. 
I veckan som kommer finns det inget speciellt som händer. 

Bilder från fredagen innan lovet





Ha en skön dag!

lördag 21 mars 2015

Vecka 12

Nu är det en vecka kvar innan påsklovet och nästa vecka på torsdagen är det dags med föräldramöte. Våren har kommit och vi har plockat fram nya saker som gatukritor, hopprep, twistband och såklart några nya bollar. I vår klass har vi många bollar såsom basketbollar och fotbollar, detta beror å att barnen är rädd om bollarna. Vi har inte blivit av med en enda tror jag. Alla andra klasser blir alltid av med sina bollar. Barnen är så duktiga.
Vi har arbetat vidare med rymden och pratat om Big bang och Vintergatan, till dessa har gjort en bilduppgift. Rymden är ett roligt arbetsområde för det väcker lust och frågeställningar hos alla barn.


Solförmörkelse! I fredags skulle vi gå ut för att studera solförmörkelsen. Jag hade skaffat svetsskärmar och och glass men tyvärr efter en hel vecka med sol fick vi en molnig dag. Vi lyckades inte se någon del av solförmörkelsen. Eleverna fick iallafall se genom en svetsskärm, innan dess hade vi titta på vad svetsning var. Vi märkte dock alla att det blev lite mörkare ute. 


Nästa vecka ska vi gå och se på kulturskolans dansshow, förutom det händer inget annat ovanligt. 
Ha en skön helg!
önskar Åsa & Ingrid. 

söndag 15 mars 2015

Vecka 11

Denna vecka blir en kort information. Vi har i veckan sett vad barnen visste om rymden som är vårt nya arbetsområde och vad barnen ville veta mer.
Vi har i veckan börjat på ett nytt kapitel i pixelboken som handlar om ental, tiotal och hundratal. Tyvärr blev jag sjuk i måndags så matematikläxan kommer i denna veckan istället. Vi var på biblioteket och fick höra om några böcker samt låna nya. Tänk på att ni föräldrar har ansvar för att de lånade böckerna lämnas tillbaka. Vi avslutade veckan i melodifestivalanda och när era barn fick bestämma så skulle Hasse Anderssons låt vinna. Ni skulle sett och hört barnen, de sjöng och klappade  så att taket nästan lyfte.
Nästa vecka är det studiedag på onsdag, läsläxorna är alltså i två veckor.
Tyvärr inga kort pga min dator hemma inte fungerar.
Ha en fortsatt skön helg!


fredag 6 mars 2015

Vecka 10

Kom och läs 2 Mer om Moa och Mille, A-boken 

Nu är vi igång med läsgrupperna. De flesta läser samma bok och vi hoppas att barnen har klart för sig uppgifterna de ska göra. Barnen är uppdelade i grupper på 4 - 6 stycken. Vi som jobbar i min klass är jag, Ingrid, Else och Ann. Efter att vi är klara hoppas vi förstås att eleverna är stjärnläsare.

I veckan har vi arbetat hårt med religionen så att vi skulle bli klara. Arbetet utmynnade i en bok om världsreligionerna. Denna bok kommer ni troligtvis få se nästa vecka. 
Vi fick börja med att göra en bilduppgift till buddhismen, hjulet. Barnen har fått samarbeta i grupper där de skulle sortera alla ord från de olika religionerna. Detta var inte lätt, det är många nya ord de lärt sig under de här veckorna. Men de fixade bra. 

I veckan hade de flesta med sig foto, vikt och längd på sig när de var nyfödda. Vi tittade på bilderna och skrev upp och jämförde vikten och längden. Vi kom fram till att bebisar är så söta!

Nästa vecka kommer vi att gå till skolbiblioteket på torsdag morgon. Har barnen böcker hemma som ska lämnas så skicka med dem. Barnen kommer även få en läxa i matematik. Denna läxa gör man alla dagar i veckan (de har haft liknande innan). 

Några bilder från veckan 








Ha en skön helg
önskar Åsa & Ingrid

söndag 1 mars 2015

Vecka 9

Äntligen ny Pixelbok! Det har tagit tid och kraft, men nu äntligen var alla färdiga med Pixel 2A och det var dags att börja i den nya boken. Att få vänta ända till torsdagen var inte så kul, men den som väntar på något gott! Kapitlet vi arbetar med nu heter Köpa och sälja. Det är tresiffriga tal som adderas och subtraheras, nu även med växlingar. Inte helt lätt! Mycket som ska ritas eller om man väljer mellanled, då blir det mycket ändå.


Vi hälsar vår praktikant från Bergaskolans gymnasium, André välkommen. Han kommer att vara hos oss till och med vecka 15.

På religionen har vi nu pratat om den sista av de fem världsreligionerna, buddhismen. Nästa vecka avslutar vi med att göra självbedömningar och se om man klarat av målen som man blir bedömd i. Målen vet barnen om då de har sin LPP i Lärandeboken. Vi har gjort en bilduppgift till de olika religionerna vilket inte alltid varit så lätt men barnen har kämpat på. 





 Ta en titt på kvarglömda kläder, här finns fynd!


Fredagen avslutades med den sista omgången av Elevens val och de som hade Rörelse fick vara ute och njuta av det härliga vårvädret. Här spelas det Fia med basketboll!


På onsdag vecka 10 kör vi igång med den nya läsläxan! Ni kommer få en infolapp, LÄS DEN! Förutom läsning har man även rollen som en av Läsfixarna och uppgifter som ska dokumenteras. Man är en ny Läsfixare varje vecka, så rollerna roteras inom sin grupp. Det är enkelt, be barnen berätta på onsdag och läs lappen så kommer ni alla hänga med.
I veckan kom samtalet i på nyfödda bebisar så barnen fick i uppdrag att till på onsdag ta med en bild när de var bebisar samt vad deras vikt och längd var när de föddes. 
Tänkte påminna om extra strumpor, alla barnen behöver ha ett par med extra strumpor på skolan. Vi har fått klara direktiv att vid en brandövning ska eleverna gå direkt ut till samlingsplatsen utan att ta sina skor och sin jacka. Vid övningar ska vi uppträda som vid en verklig händelse. Därför är det bra med att de har strumpor och kläder att byta om till när de kommer in igen. Vi på skolan efterlyser även filtar, att lägga i ett förrådd. Vid en eventuell brand kan vi bli stående ute, då kan det vara bra att kunna svepa in barnen i filtar. Finns det någon överbliven filt får ni gärna skicka med den till skolan.